Mobilności

Turcja

Maciek (3Me)

Na przełomie maja i czerwca brałem udział w projekcie Comenius Brücken Bauen und Nutzen Gościła nas turecka szkoła w Aksaray.W międzynarodowych zespołach pracowaliśmy nad wykonaniem prezentacji na podstawie przeprowadzonych wcześniej ankiet w różnych firmach na terenie miasta. Poznawanie Turcji zaczęło się już w drodze z lotniska do hotelu, jechaliśmy  cztery zamiast dwóch godzin. I z każdą chwilą szło coraz lepiej, co nie znaczy szybciej. Godziny były podane tylko orientacyjnie, wszystko robiliśmy z opóźnieniem, mi to wcale nie przeszkadzało :) sam nie lubię się nigdzie spieszyć i lubię leniuchować. Mimo to udało się zwiedzić Kapadocję, poznać zakamarki Aksaray, kupić czerwone pistacje na targu, zjeść prawdziwego kebaba wypić çay  i podpatrzeć produkcję samochodów ciężarowych marki Mercedes. Poznałem ciekawe osoby ze Szwajcarii, Turcji i Niemiec. Robiliśmy furorę w mieście, dla mieszkańców Aksaray byliśmy oryginalni i ciekawi ze względu na zachowanie i ubiór. Jednak jak zawsze wszystko co dobre szybko się kończy. Niestety po tygodniu spędzonym w Turcji musiałem niechętnie wrócić do domu.

 

Dominik (1Me)

Mój pobyt w Turcji w ramach projektu „Comenius” był świetny. Jedyną rzeczą, jakiej żałuję, jest to, że spędziliśmy tam tak mało czasu.Dotarliśmy do Aksaray zmęczeni długą podróżą. W nagrodę zostaliśmy poczęstowani pyszną kolacją. Następnego dnia  przywitała nas  cała szkoła. Przez następne dni byliśmy coraz bardziej zachwyceni Turcją. Zaczęliśmy od przeprowadzania ankiet w różnych zakładach pracy. Ja dotarłem do warsztatów samochodowych. Odpowiedzi z naszej ankiety przygotowaliśmy i przedstawiliśmy w formie prezentacji razem z Niemcami i Szwajcarami. Małe warsztaty to nie wszystko, co zobaczyliśmy w Turcji. Zwiedziliśmy kilkakrotnie Aksaray, widzieliśmy piękne meczety (a nawet weszliśmy do jednego z nich), obejrzeliśmy linie montażowe Mercedesa i zachwyciliśmy się pięknem Kapadocji. Pytając się o warunki pracy tureckiego mechanika czy logistyka udało nam się świetnie zintegrować z kolegami pochodzącymi z innych  krajów. Wieczorne godziny spędzaliśmy z nimi pijąc czaj przed hotelem lub dyskutując (na dosłownie!) wszystkie tematy. Cieszę się, że udało mi się i całej grupie nawiązać tak wiele międzynarodowych przyjaźni. Na osobny akapit zasługują potrawy, jakich mieliśmy przyjemność skosztować. Pyszne kebaby, jogurty, kurczaki, baklawy to dania, jakie każdy powinien skosztować. Trzeba przyznać również, że często były też stosunkowo tanie. Podsumowując: Turcja jest piękna, Turcy przyjaźni a tureckie dania pyszne. Życzę wszystkim uczestnikom Comeniusa, aby tak wyglądał ich zagraniczny pobyt.

 

  • DSC04304
  • DSC04309
  • DSC04323
  • DSC04360
  • DSC04368
  • DSC04393
  • DSC04419
  • DSC04429
  • DSC04469
  • DSC04493
  • DSC04509
  • DSC04600
  • DSC04601
  • DSC04632
  • DSC_0057
  • DSC_0071
  • DSC_0086
  • DSC_0148
  • DSC_2448
  • DSC_2682
  • WP_20140529_043

Niemcy

Międzynarodowy projekt "Brücken bauen und nutzen" realizowany jest w ramach działania Comenius należącego do programu „Uczenie się przez całe życie”. Cztery szkoły z Niemiec, Szwajcarii, Polski i Turcji mają za zadanie porównać różne zawody i środowiska ich pracy. Za nami półmetek. Młodzież spotkała się już w Turcji -w maju tego roku, a w połowie października - w niemieckim Germersheim. 

Każdy z wyjazdów to zetknięcie się z inną kulturą, innymi ludźmi, zawodami i ich środowiskiem. Dla młodzieży jest to niepowtarzalna okazja, aby realizując zadania z projektu, budować jednocześnie międzynarodowe przyjaźnie, sprawdzać i poprawiać umiejętności językowe oraz poszerzać horyzonty. 

W trakcie kilkudniowego pobytu w Niemczech od 14 – 19 października, uczniowie w międzynarodowych grupach prowadzili wywiady z pracownikami i właścicielami firm niemieckich, gromadząc najważniejsze informacje. Polska grupa liczyła ośmiu uczniów. Każdy miał przygotowany zestaw pytań, a dzięki uzyskanym odpowiedziom powstawał obraz konkretnego zawodu. Wyniki tej pracy zostały przedstawione w formie prezentacji, które przygotowała młodzież. To zadanie wymagało od młodych ludzi nie tylko umiejętności językowych, ale też otwartości, wzajemnego wsparcia i zrozumienia. 

Uczestnicy projektu byli z wizytą w cukierni, piekarni, warsztacie samochodowym, salonie fryzjerskim, biurze oraz w dwóch międzynarodowych firmach: DBK – rodzinnej firmie, która obecnie znakomicie rozwija się na rynku europejskim, a specjalizuje się w produkcji systemów grzewczych oraz w korporacji Daimler – Mercedes - Benz, gdzie można było krok po kroku zobaczyć kolejne etapy produkcji samochodów ciężarowych. 

Lider projektu w Niemczech zapewnił wszystkim również sporo atrakcji po zajęciach obowiązkowych. Dzięki nim młodzież mogła się integrować, a przy okazji poznać choć część landu Nadrenia – Palatynat. Nadarzyła się niepowtarzalna okazja, aby skosztować dań ze strusia, popłynąć repliką łodzi rzymskiej i poczuć się jak starożytny legionista. W szkolnej kuchni młodzież piekła wspólnie pizzę. A w ostatni dzień przed wyjazdem zorganizowano zwiedzanie miasta Speyer oraz słynnego muzeum techniki. 

W trakcie rozmów z uczniami ze wszystkich czterech krajów można było się dowiedzieć, że udział w projekcie to nie tylko podróż zagraniczna, to nowe spojrzenie na siebie, na swoje życie, nowe plany i ambicje. Już teraz ukształtowały się w młodych ludziach poglądy i pragnienia, które mogą im otworzyć drogę na cały świat. Wierzymy, że w maju przyszłego roku zobaczymy efekty, które będą stanowić ważny element w budowaniu przyszłości każdego uczestnika. 

Budowa mostów to wyzwanie, ten nasz - międzynarodowy - ma służyć wielkiej sprawie – przyjaźni. Wszystkie cztery kraje dążą do tego samego celu – zbudować więź, o której można napisać posługując się słowami Heleny Oshiro „Jesteś przyjacielem, ponieważ jesteś węzłem, który łączy, lecz nie zniewala.”

 

  • DSC_0204
  • IMG_0717
  • IMG_0743
  • IMG_0760
  • IMG_0768
  • IMG_0777
  • IMG_0833
  • IMG_0877
  • IMG_0878
  • IMG_0899
  • IMG_0962
  • IMG_0967
  • IMG_1050
  • IMG_1070
  • IMG_1107
  • IMG_1301
  • IMG_2461
  • P1010388
  • P1010398
  • P1020450
  • P1030453
  • P1030464
  • P1040521
  • hag_0020
  • hag_0027
  • hag_0033
  • hag_0038
  • hag_0045
  • hag_0058



Polska

Czas przedwiośnia wydawał się mało atrakcyjnym terminem dla uczestników projektu Comenius „Brücken bauen und nutzen” realizowanego przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku. 17 marca przyjechały do naszego miasta trzy grupy nauczycieli i uczniów z Niemiec, Szwajcarii i Turcji. Najwyraźniej szczęście sprzyjało uczestnikom, ponieważ pomimo wcześniejszych zawirowań pogodowych, słońce dopisało w czasie trwania projektu. Spotkanie w Polsce było już trzecim, po wizytach w Turcji i Niemczech. Przed uczestnikami postawiono kolejne zadania związane z poznawaniem różnych środowisk pracy. Tym razem młodzież musiała dokonać analizy porównawczej w kilku najważniejszych kwestiach związanych z poszczególnymi zawodami. Pod uwagę wzięto możliwości kształcenia, rozwoju zawodowego i awansu, zarobki, przepisy związane z bezpieczeństwem pracy, podatki, pakiet socjalny i wiele innych aspektów życia zawodowego. Młodzież przygotowała bardzo profesjonalne prezentacje w oparciu o informacje uzyskane po przeprowadzeniu wywiadów w zakładach pracy, w trakcie wszystkich dotychczasowych wyjazdów.

Ponieważ ważnym elementem projektu jest integracja wszystkich jego uczestników, nie mogło zabraknąć wspólnego spędzania czasu wolnego. Dla zagranicznych gości zorganizowano grę terenową połączoną z pokazaniem najważniejszych miejsc w Brzesku, wieczór na bowlingu, wyjazd do Krakowa wraz ze zwiedzaniem Wawelu i powitaniem wiosny oraz wspaniałą zabawę taneczną w ostatni, pożegnalny wieczór.


Organizatorzy i koordynatorzy projektu zgodnie przyznali, że tytułowe mosty już zostały zbudowane, teraz czas na korzystanie z nich. Wizyta w Polsce była doskonałą do tego okazją. Nawiązały się przyjaźnie, plany na kolejne spotkania wśród młodych ludzi. Przestały istnieć bariery językowe, a zrodziła się prawdziwa komunikacja. Najlepszym dowodem są doskonałe analizy w formie prezentacji, które powstały w międzynarodowych grupach.

W maju tego roku odbędzie się ostatnia, podsumowująca cały projekt wizyta w Szwajcarii. Wśród twórców inicjatywy „Brücken bauen und nutzen” pojawiła się idea realizacji kolejnego projektu.

  • 20150318_091106
  • 20150318_092304
  • 20150318_121044
  • 20150318_124758
  • 20150318_155022
  • 20150318_162457
  • 20150318_164458
  • 20150319_130700
  • 20150321_101353
  • 20150321_151517
  • 20150321_192419
  • 20150321_192438
  • DSC_1367
  • DSC_1371
  • DSC_1373
  • DSC_1385
  • DSC_1390
  • DSC_1412
  • DSC_1440
  • DSC_1447
  • DSC_1455
  • DSC_1457
  • DSC_1472
  • DSC_1473
  • DSC_1478
  • DSC_1532
  • DSC_1565
  • DSC_1573
  • DSC_1740
  • DSC_1780
  • DSC_1912


Szwajcaria

Grupa młodzieży Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku razem z opiekunami Martą Aleksiewicz, Małgorzatą Bielawską i dyrektorem Bogdanem Hajdugą 19 maja wyruszyła w podróż, która jednocześnie stanowiła finał blisko dwuletniego projektu Comenius: „Nicht nur Brücken bauen, sondern auch nutzen“.

Niemalże dokładnie rok po pierwszym, odbyło się ostatnie spotkanie, kończące projekt w malowniczej miejscowości Biel/Bienne w Szwajcarii. Młodzież wypracowała wspaniałe rezultaty, które wkrótce będzie można zobaczyć na oficjalnej stronie http://www.bbun.eu Wyjazd do Szwajcarii ukoronował całość projektu. Podobnie jak w trakcie poprzednich spotkań, również i tym razem badano środowisko pracy różnych zawodów. W programie przewidziano nie tylko zwiedzanie zakładów pracy, ale przede wszystkim wywiady z pracownikami, aby zdobyć jak najbogatszą wiedzę na temat danej profesji. Dało to możliwość porównania i analizy uzyskanych informacji. Pozwoliło zobaczyć jak uczniowie kształcący się w tym samym zawodzie, w różnych krajach kreują swoją przyszłość i jakie mają szanse rozwoju kariery zawodowej. Udało się dostrzec różnice, ale też i liczne podobieństwa, które łączą tak odmienne kulturowo narody.

Ale wizyta w szwajcarskim Biel nie ograniczała się tylko do pracy. Organizatorzy znaleźli czas na zajęcia integracyjne i kulturowe. Młodzież mogła wspólnie z nauczycielami-opiekunami zagrać w kręgle, zwiedzić fabrykę czekolady i degustować znakomite wyroby czekoladowe. Punktem obowiązkowym w programie było zwiedzanie fabryki serów. Czym byłaby wizyta w Szwajcarii bez możliwości skosztowania lokalnych specjałów? Każdy miał szansę poznać od podstaw proces produkcji oraz spróbować znakomitych wyrobów pod znaną na całym świecie nazwą Gruyère. Kolacja pożegnalna była dla wszystkich prawdziwą niespodzianką. W przytulnej restauracji nad brzegiem jeziora uczestnicy delektowali się fondue.

Projekt, w którym uczestniczyły cztery kraje: Niemcy, Turcja, Szwajcaria i Polska już się zakończył, ale jego efekty nadal trwają. Nowe przyjaźnie, międzynarodowe kontakty, bogatsza wiedza o innych narodach, szersze horyzonty, a co za tym idzie odwaga i otwartość na nowe doświadczenia. Można by mnożyć korzyści, jakie każdy z uczestników wyniósł, biorąc udział w budowaniu międzynarodowych mostów. Pozostały liczne wspomnienia, w których można przywołać turecką Kapadocję, Muzeum Techniki w niemieckim Speyer, szwajcarską miejscowość Gruyère z widokami zapierającymi dech w piersiach. Można w nich powrócić do wszystkich lokalnych atrakcji, smaków potraw oraz twarzy ludzi, którzy nadali całemu przedsięwzięciu sens. Mosty zbudowane, nadszedł czas, aby z nich korzystać.


  • 20150520_092214
  • 20150520_104259
  • 20150520_174753
  • 20150520_174840
  • 20150520_180843
  • 20150521_085907
  • 20150522_105433
  • 20150522_105534
  • 20150522_110447
  • 20150522_141138
  • 20150522_165359
  • DSC07272
  • DSC07303
  • DSC07306
  • DSC07309
  • DSC07328
  • DSC07335
  • DSC07357
  • DSC07483
  • DSC_1171

Copyright 2014. All Rights Reserved.